Politiek Dagboek

Beschouwingen van Raphael Smit over Politiek Amersfoort en Omstreken

leave a comment »

Donderdag 23 januari 2003

De verkiezingsuitslagen zijn bekend. De afgelopen weken is mij met regelmaat gevraagd: wat stem je? Zelfs de Amersfoortse Courant besteedde aandacht aan de vraag: wat stemmen fractievoorzitters van leefbaarheidspartijen in onze provincie. Tot maandag kon ik geen antwoord geven, ik was zwever. Maar wat ik uiteindelijk heb gestemd, houd ik voor mezelf. Ik heb gestemd op een partij die ook in de Amersfoortse raad is vertegenwoordigd, maar ik wil niet de indruk wekken dat ik bij mijn raadswerk een meer dan normale verhouding heb met een van de fracties van de landelijke partijen.

Waarmee ik niet beweer dat ik helemaal geen mening heb. Zo vind ik het jammer dat Balkenende weer premier wordt, zonder daarbij een voorkeur voor een andere partij aan te geven. Het gaat mij om de persoon: ik vind Balkenende arrogant, niet oprecht en hij heeft bewezen niet in staat te zijn leiding te kunnen geven aan een groep ministers van uiteenlopende pluimage. En dat mag je van een premier toch wel verwachten. Toen ik Balkenende in het afsluitend debat na de verkiezingen zag, dacht ik: de PvdA doet er verstandig aan zich niet onder druk te laten zetten en liever voor de oppositie te kiezen dan in te gaan op het ouderwetse gemanoeuvreer van de studentikoze CDA-leider. Over een tot twee jaren – langer houdt een voortzetting van het Balkenendesmaldeel het niet – is de PvdA in de personele sfeer beter voorbereid. Overigens, ik heb verder niets met de PvdA, maar ik heb een hekel aan het Haagse gekonkel waarmee ’s lands grootste partij op de avond van de 22e al direct weer begon.

En dan nog iets Amersfoorts. Er is fors geïnvesteerd in de verbreding van de Heiligerbergerwegbrug over de A28. Deze verbinding tussen Amersfoort en Leusden zou er veiliger door moeten worden. Maar aan de toeritten is niets veranderd, die zijn nog altijd even onveilig. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting. Met de twee ‘oren’ aan de brug over de A28 is in feite dus nog maar weinig verbeterd aan deze belangrijke route, met name voor fietsers en het openbaar vervoer. Welke verkeersdeskundige op het Amersfoortse stadhuis bedenkt zo iets?

Written by raphaelsmit

23/01/2003 bij 11:21

Geplaatst in Uncategorized

Plaats een reactie