Politiek Dagboek

Beschouwingen van Raphael Smit over Politiek Amersfoort en Omstreken

leave a comment »

Nieuw herenleed

Donderdag 30 maart 2006

Muziek: de Internationale, vals gespeeld

Man 1: Wat is? Wat was?
Man 2: Ik weet het niet, ik zeg het niet.
Man 1: Een man? Twee mannen?
Man 2: Een vrouw? Twee mannen?
Man 1: Waarom? Hoezo?
Man 2: Ik zeg het niet. Ik schaam mij zo.
Man 1: Een nieuw licht? Of oude duister?
Man 2: Oude duister, verlepte moed.
Man 1: Eerlijk? Niet Eerlijk?
Man 2: Niet Eerlijk, verlepte moed.
Man 1: Macht? Geen toekomst?
Man 2: Oude gedachten, nieuwe macht.
Man 1: Domheid? Bedrog?
Man 2: Bedrog is domheid, oude gedachte is geen toekomst.

Muziek: Der Leierman, verkeerd instrument

Man 1: Incognito?
Man 2: Ze zeggen: het is zijn broer.
Man 1: Schaamte? Niet geleerd?
Man 2: De wereld is veranderd na tien jaar.
Man 1: Toch weer terug naar het verleden?
Man 2: De toekomst is te ongeremd.
Man 1: Ze zeggen: het is de stiefbroer van Melkert!
Man 2: Gedegen, humorloos, het laatste gelijk.
Man 1: Toch incognito?
Man 2: Treurig, het spel aan het einde van het dorp.

Muziek: instrumenten gestemd, wegstervend

Man 1: Een nieuwe tijd?
Man 2: Oude zekerheid, blijvend bedrog.
Man 1: Nieuwe mensen? Oude mensen?
Man 2: Wat doet het er toe?

Vrij naar Armando en Cherry Duyns

Nawoord: PvdA-afdelingsvergadering is verbaasd en verbijsterd. Fractievoorzitter en afdelingsbestuur blijven verklaring schuldig over keuze van wethouderskandidaten. ‘Ik heb het akelige gevoel dat de fractie vanavond zaken voor ons verborgen houdt,’ aldus een van de PvdA-leden. Maar niet alleen de PvdA-leden worden voor dom gehouden, maar alle stadgenoten die van de grootste partij open en eerlijke politiek verwachten. We zijn weer terug bij het oude achterkamertjesgedoe waaraan het binnen de PvdA nooit heeft ontbroken.

Een alternatief voor het tennisstadion

Woensdag 29 maart 2006

Het plan voor een nieuw tennisstadion in Amersfoort levert nog dagelijks positieve reacties op, tot uit het buitenland toe. Voor de stad Amersfoort zal het een grote aanwinst zijn, niet alleen als sportaccommodatie maar ook omdat het geplande stadion geschikt is voor allerlei soorten evenementen. Het aantrekkelijke aan het plan is dat er, naast de ruimte die het biedt voor topsport, ook nieuwe ruimte wordt geboden voor de tennisrecreanten in onze stad. Niet onbelangrijk voor een stad waar schreeuwende behoefte is aan goede indoorvoorzieningen.

De vraag ligt er nog steeds: waar moet het nieuwe tennisstadion komen. Inclusief de parkeervoorzieningen en de noodzakelijke buitenruimte is er ruim tien hectare grond nodig om het plan te kunnen realiseren. Ambtenaren in het stadhuis zijn begonnen met een zoektocht naar een geschikte locatie. Gezien de uitstraling van het bijzondere gebouw, wordt er gezocht naar een plek waar het tennisstadion ook als visitekaartje voor onze stad kan dienen. De meest genoemde plek is: ergens langs de snelwegen rondom onze stad, waarbij vooral wordt gedacht aan de omgeving van Vathorst. Het probleem is dat in die omgeving alles al een bestemming heeft, inclusief de daarbij behorende opbrengst.

Een suggestie: betrek bij de zoektocht ook het NS-gebied bij de noordelijke stationsuitgang. Waar nu nog een parkeerterrein en veel braak terrein ligt, zou een bijzonder bouwwerk een goede plek kunnen hebben, in het zicht van de tienduizenden treinreizigers die dagelijks dit punt passeren. Samen met de wagenwerkplaatsen, die in de toekomst de cultuur in onze stad moeten versterken, kan er een sterk gebied ontstaan voor recreatie, sport en cultuur.
Via de Mondriaanlaan, het Eemplein en de Amsterdamseweg is er een uitstekende verbinding voor bezoekers van buiten de stad. En wat nog belangrijker is: de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, zowel trein als bus, is optimaal. Dat is van grote betekenis, zeker indien het stadion naast tennis ook ruimte kan bieden aan andersoortige manifestaties.
Om verantwoord met de aanwezige ruimte om te gaan, zouden de gepande parkeervoorzieningen onder de, aansluitend op het stadion geplande, hal gerealiseerd kunnen worden. Overdag, buiten het weekend, kan een dergelijke parkeergarage ook als park-and-ride-voorziening voor treinreizigers kunnen dienen waardoor de parkeerdruk op de bestaande bebouwing in het Soesterkwartier kan afnemen.

Het is maar een idee, maar waarom niet?

Written by raphaelsmit

31/03/2006 bij 07:30

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: